Na dvorku slibně se rozvíjejícího industriálního prostoru Vnitroblock v pražských Holešovicích jsme se potkali s Miroslavem Kosnarem, generálním ředitelem skupiny CIMEX. Za jedenáct let ve vrcholných funkcích skupiny toho zažil více než dost.

Miroslav Kosnar, generální ředitel skupiny CIMEX

V čele skupiny CIMEX působíte šest let, předtím jste byl pět let finančním ředitelem. Kam se skupina pod vaším vedením posunula?
Skupina CIMEX za tu dobu urazila velký kus cesty. V podnikání to ani jinak moc dobře nejde. Jakmile začnete stagnovat, je to zaručená cesta ke krachu. Celá skupina se posunula dopředu ani ne tak ve smyslu předmětu podnikání, kde lze vysledovat kontinuitu v realitním portfoliu, jako spíš v přístupu k určitým věcem v návaznosti na měnící se dobu. Snažíme se o věcech každodenního byznysu přemýšlet takovým způsobem, abychom nejenom udrželi krok s tempem doby, ale byli i o kus vepředu.

V posledních letech se aktivity skupiny CIMEX rozrostly například o provozování investičního fondu Edulios. Jsou pro vás tím novým způsobem myšlení například případné investice do startupových firem?
Každá nová myšlenka, podnikatelský záměr je ve svém začátku překlopení do reálného byznysu vlastně startupem. Takových záměrů a nápadů máme vždy celou řadu. Některé vznikají uvnitř existujícího byznysu, jiné mají svůj prostor v samostatné společnosti. Díky zkušenostem v realitním byznysu rozvíjíme a vyhledáváme především takové, které mají nějakou vazbu právě na realitní byznys. V této oblasti jsme silným hráčem, a je tedy samozřejmé, že chceme svou pozici posilovat. Nechceme být jen čistě finanční investor, který někam investuje a pak čeká, jak to dopadne. Chceme investiční příležitosti ovlivňovat, posouvat a být jejich součástí. Velmi nás dnes například zajímá, jaké trendy jsou v oblasti pronájmu a využití kanceláří. Jak dnes chtějí určité firmy nebo startupy pracovat, sdílet informace, poznatky nebo spolupracovat. Hodně trendy jsou různá co-workingová nebo co-livingová centra. Přemýšlíme, jak to posouvá celý segment trhu, jaká je nebo může být naše pozice. Opravdu nás tyto myšlenky, cesty baví.

Chceme investiční příležitosti ovlivňovat, posouvat a být jejich součástí

Loni jste se rozhodli pro radikální přeměnu firemního časopisu MIXÉR. Z interně vydávaného elektronického časopisu jste vytvořili tištěný magazín. Je to součást vaší nové strategie komunikace?
Ano. Je to součást naší strategie, komunikace se zákazníky, vlastního rozvoje. Před několika lety CIMEX jako skupina nebyla tolik vidět. S rostoucími aktivitami jsme si řekli, že novým způsobem myšlení přistoupíme také k našemu magazínu MIXÉR, který jsme do té doby vydávali v elektronické podobě. Zvolili jsme lifestylový formát, abychom čtivou a svěží formou představili skupinu CIMEX širokému spektru čtenářů, potenciálních zákazníků.

Z hlediska realitního byznysu, především co se administrativních center týká, jste nejaktivnější v Praze. Další aktivity máte v Karlových Varech. V jiných českých městech příležitosti nevidíte?
My jsme tradičně v Praze, protože zdejšímu prostředí rozumíme a tak říkajíc ho umíme. Menší města pro nás v současné době nejsou priorita. V souladu s naší dlouhodobou strategií chceme tedy působit ve velkých městech, chcete-li v hlavních městech. Tam vidíme tržní potenciál.

Znamená to, že se v oblasti realitního byznysu v dohledné době dočkáme expanze CIMEXU do zahraničí?
Určitě nechceme dělat jen lokální byznys. To nikdy nebylo naším primárním cílem. To, že máme například významné aktivity v Karlových Varech, je dáno historicky tím, že tam byla naše firma před více než pětadvaceti lety založena a současně je to město s velkým tržním potenciálem. Naší ideou je posouvat aktivity skupiny v kancelářském a developerském byznysu na další trhy nejen v rámci Evropy.

Platí to samé také pro hotelový byznys?
K hotelům přistupujeme trošku jinak. Významné aktivity v této oblasti máme po celé republice – v Brně, v Krkonoších nebo třeba v Mariánských Lázních. Tam máme v rámci sítě Orea Hotels & Resorts‎ dokonce tři hotely. V tomto lázeňském městě navíc plánujeme jeden z největších developerských projektů mimo Prahu. S radnicí jsme na sklonku loňského roku podepsali memorandum o společných záměrech. Podstatou projektu, který je ve stádiu příprav, je přeměnit dnes zanedbanou lokalitu kolem Ruské ulice a Anglického parku na nové lázeňské centrum. Bavíme se o investicích v řádech několika
miliard korun.

Novým počinem v aktivitách skupiny je podfond Edulios Art, který se bude zabývat investicemi do umění. Jaký vy osobně máte k umění vztah?
Můj přístup k umění je historicky takříkajíc minimální, ale zajímají mě příběhy, které se kolem umění točí a které nakonec rozhodují o komerční úspěšnosti autorů. Z hlediska byznysu nebylo umění nikdy mojí prioritou. Ale vzhledem k tomu, že CIMEX disponuje poměrně rozsáhlou sbírkou uměleckých předmětů, kterou se chceme navenek také prezentovat a pracovat s ní, jsme se rozhodli vytvořit zajímavý investiční produkt, který je na českém trhu zatím ojedinělý a je zajímavou alternativou v investování. Vzhledem k naší menší zkušenosti s investicemi do umění jsme se v tomto případě spojili s uměleckými investičními poradci, kteří podfond s námi nastavili, a budeme jej společně řídit. Jsou to odborníci z pražské galerie Cermak Eisenkraft Gallery, kteří umění rozumí, jsou na trhu dlouho a mají dobré renomé.

Řídit velkou společnost je jistě stresující a náročné. Jak relaxujete, abyste nabral dostatek sil?
Jednoznačně sportem. To je způsob, jak přepnout myšlení od byznysu a jak si vyčistit hlavu. Sport je pro každého člověka potřebný a očišťující. Já třeba rád běhám, tam vypnu. Přemýšlím o nových věcech, utřídím si myšlenky. Syn mě před několika lety přivedl k downhillu na horském kole. To je adrenalinová záležitost, která naproti tomu vyžaduje naprostou koncentraci. U sjezdu si nemůžete dovolit nechat myšlenky jen tak poletovat. Je třeba mít neustále na paměti jedno rčení, a to „strom neuhne“, i když na druhou stranu se říká i „kdo padá, zrychluje“. Ale tolik zrychlovat zase nepotřebuji…

Kde vidíte skupinu CIMEX za pár let?
Chceme být jedním z nejvýznačnějších hráčů na českém realitním trhu. Tím ale naše ambice zdaleka nekončí. Naším cílem, jak už jsem říkal, je působení i na dalších evropských a světových trzích. V současné době máme i aktivity ve Spojených státech. Skupinu CIMEX v horizontu příštích let vidím jako významného globálního hráče, který věci dělá a přemýšlí o nich novým, moderním způsobem. Nehodláme dělat byznys, který má nějaké hranice. Nechceme zůstat ve škatulkách, jako je tradiční hotelová služba nebo tradiční pronajímatel kancelářských prostor.
text: Pavel Černý, foto: Martin Faltus

NAPSAT KOMENTÁŘ