Přizpůsobit stávající realitní portfolio novým trendům, technologiím a nové generaci klientů. Na perspektivních pozemcích budovat nové hodnoty. V tom všem má dlouholeté zkušenosti na řadě míst republiky skupina Cimex. Na strategii skupiny v této oblasti jsme se zeptali ředitele divize developmentu Pavla Fischera.

Pane Fischere, do Cimexu jste přišel s více než 15letými zkušenostmi z realitního developmentu nejen v České republice, ale i v zahraničí. Co vás přimělo rozhodnout se pro Cimex?

Jednoznačně skladba stávajícího nemovitostního portfolia, kde jsem cítil, že mé zkušenosti mohou přispět k rozvoji porfolia a trvalému navyšování jeho hodnoty. Dlouhodobě se pohybuji převážně v komerční sféře developmentu, to jsou kancelářské, hotelové a retailové projekty a tady se to hodně potkává s naším core byznysem v hotelnictví a kancelářském segmentu. Dále nemohu zapomenout na osobu našeho generálního ředitele, který na mě při našich vstupních rozhovorech udělal velký dojem.

Čím se divize developmentu zabývá?

Před fianční krizí měl Cimex velmi úspěšnou divizi developmentu, která však byla v období 2008–2016 ze strategických důvodů upozaděna. Mým prvním úkolem tedy bylo nastavení
dlouhodobé developerské strategie a její obhájení vůči majitelům společnosti. Významnou roli určitě hraje angažovanost skupiny Cimex v redevelopmentu našich nemovitostí. Některé naše hotelové projekty disponují značným prostorem pro zlepšení. Ale neradi bychom zůstali jen u našeho stávajícího portfolia, a proto se na trhu aktivně snažíme získat nové kvalitní projekty, kde vidíme přidanou hodnotu možného developmentu. A v neposlední řadě umíme a nabízíme naše developerské know-how i dalším investorům, kteří chtějí vstoupit do segmentu real estate, ale nechtějí si kvůli tomu budovat svůj tým a podobné.

Jaké jsou vaše dlouhodobé strategie a cíle v rámci developmentu skupiny Cimex?

Jsem zastáncem toho, že by lidé, ale i fimy měli dělat hlavně to, co umí, takže nikoho nepřekvapí, že náš developerský core byznys je hospitality, offi a do tohoto mixu jsem přidal ještě rezidenční development a parkovací domy. Development je byznys jako každý jiný, tudíž primárně musíme udržet naše projekty ziskové, a to na požadované míře IRR nebo i časové návratnosti. Můj osobní cíl je, abychom se do pěti let stali lídry trhu v tom smyslu, že půjdeme ostatním developerům příkladem a bude se říkat: „Pojďme a dělejme to jako Cimex!“ To bude znamení toho, že to opravdu děláme dobře. A není to primárně o kvantitě projektů, nýbrž o jejich kvalitě, vizi, provedení a komerční úspěšnosti.

Můžete nám popsat některé z vašich zajímavých projektů?

Vzhledem k tomu, že jsme aktivně začali pracovat na projektech na začátku roku 2017, je většina z nich ve fázi architektonické studie nebo zpracování DUR. Ale rád bych zmínil, že pracujeme na projektu investičních bytů v Praze 1, na rozšíření kancelářských kapacit naší budovy na Praze 10, konverzi jedné naší lokality v centru na parkovací dům, přestavbě dosluhujícího hotelu na hotelový apartmánový komplex nebo na rekonstrukci na bed & breakfast hotel v centru Prahy. Dále připravujeme rekonstrukce několika našich objektů v Mariánských Lázních a prověřujeme možnosti jednoho rozvojového území v Brně a některé další.

Zmínil jste projekty v Mariánských Lázních. Mohl byste být konkrétnější?

Mariánské Lázně vnímáme jako takovou „spící princeznu“ českého lázeňství a turistického trhu. Vzhledem k tomu, že zde vlastníme několik souborů spojených objektů situovaných nejen na Hlavní třídě, připravujeme zde velmi komplexní hospitality projekt. Máme tady unikátní příležitost k vytvoření interních funkčních synergií mezi našimi hotely a službami, a to tak, abychom v budoucnu klientům poskytli skvělé pobytové zážitky. Rozvojové území zahrnuje i městský park, který ve spolupráci s městem projekčně připravujeme. Pomáháme
radnici s efektivnějším využitím její budovy. Velmi si vážíme naší dobré spolupráce s městem. Projekt zahrnuje tři hotely, park, serviced apartments a mnoho jiných služeb, které v Mariánských Lázních chyběly.

Jaký je investiční objem vašich aktuálních projektů a v čem spatřujete výhody Cimexu?

Aktuálně pracujeme na více než deseti projektech o celkovém investičním objemu cca 5,8 miliardy korun. Není mnoho realitních firem, které disponují tak unikátní synergií, kdy majitel objektů je zároveň hotelovým operátorem, disponuje zkušeným hospitality asset managementem a zároveň si veškeré představy a požadavky umí interně realizovat přes svou developerskou divizi. V tom určitě vidím naši výhodu oproti konkurenci.

Jaké máte plány a vize do budoucna?

Celá společnost se velmi rychle mění. Máme tady generaci mileniálů, která nastupuje do práce, stává se našimi hotelovými hosty, zaměstnanci firem v našich kancelářských projektech a my se musíme vyvíjet s dobou. Takže určitě klademe velký důraz na integraci nových technologií, designových trendů i vzorců obchodních požadavků dneška do našich projektů. Pracujeme s vizí sdílené ekonomiky, co-workingových a co-livingových trendů.

To jste mi napověděl další otázku: jak se vlastně od revoluce vyvíjí váš zákazník a jeho potřeby?

Za tuhle otázku vám velmi děkuji. Každý segment má jiného zákazníka. Každopádně je jedno základní pravidlo úspěšného developmentu: že vždy musíte začít každý projekt s odpovědí na to, komu je vlastně určen, kdo je koncový klient a jestli je daná lokalita pro takto identifiovaného klienta vhodná a bude se tam chtít realizovat. Tvrdím, že linka úspěchu a neúspěchu developerského projektu je velmi tenká nejen proto, že vlastně musíte myslet na klienta, který přije třeba za tři až čtyři roky, ale musíte vnímat i další makroekonomické a politické situace a předpovědi. Zkrátka opravdu dobrým developerem se nestanete přes noc. Obecně jsou dnes klienti mnohem vzdělanější, požadují komplexní produkty a mají možnost volby.

Jak vidíte vývoj rezidenčního trhu v Praze či jiných regionálních městech?

Developerům v Praze se i během krizových let dařilo dodávat na trh stabilních cca 6 500 bytových jednotek. V posledních dvou letech ceny bytů kvůli konjunktuře šly nejen v Praze o desítky procent nahoru. Bohužel se zpomalením implementace metropolitního plánu, nejasnou legislativou a nešťastnou možností zdržování projektu v jakékoliv fázi povolování (povolovacího procesu) došlo ke značnému zpomalení přípravy nových projektů a aktuálně je povoleno v Praze jen asi cca 3 500 bytů. Takže ani v případě nějaké krize nepředpokládám skokový pokles cen bytů v Praze. Spíš zaznamenávám trend, kdy lokální pražští developeři začínají expandovat do dalších měst z důvodu snadnější legislativy a zároveň i kvůli zjevně vyšší poptávce a zlepšené kupní síle v regionech.

Pavel Fischer

Vaše povolání je jistě velmi časově náročné, jakým způsobem relaxujete?

Když mi to čas dovolí, tak si rád zahraju golf, který mi vždy dokáže dobít baterky. V zimě chodím s dětmi rád na brusle nebo jezdíme lyžovat. Prostě preferuju aktivní odpočinek před knížkou. Pocházím z kuchařské rodiny, takže miluju i dobré jídlo.

Na co jste ze svého působení v Cimexu nejvíc pyšný?

Jednoznačně na svůj tým. Podařilo se nám dát dohromady zkušené profesionály a velmi talentované mládí. Je úžasné pozorovat, jak profesně rostou. Máme v portfoliu spoustu úžasných projektů, přijte se zeptat za půl roku, to už bychom měli mít nějaká uzemní či stavební povolení.

Co pro vás byla největší výzva při nástupu do skupiny Cimex?

Přechod do nové skupiny je vždy spojen s velkými očekáváními i trochou nervozity z neznáma. Potkal jsem se s týmem skvělých profesionálů a lídrů svých divizí. A největší výzva? Tak to je vždy to, abyste prokázal, že svému oboru rozumíte, a stal se součástí „rodiny“. Respekt a uznání přichází pouze s výsledky. Líbí se mi naše energie a probyznysový přístup a budu velmi rád, když budu moct dlouhodobě přispívat k růstu a prestiži skupiny.

 

 

NAPSAT KOMENTÁŘ