Pokud byste chtěli pátrat v historii lyžování po prvním národu, který objevil užitečnost dřevěných prkének navlečených na boty, patrně byste očekávali zprávy ze Švýcarska, Itálie či skandinávských států. Byli byste ovšem úplně vedle.

Značka Bomber Ski si nemohla najít lepšího ambasadora: model Tribal Warrior se přesně hodí k dravému stylu jízdy, jaký vyznává právě Bode Miller
Značka Bomber Ski si nemohla najít lepšího ambasadora: model Tribal Warrior se přesně hodí k dravému stylu jízdy, jaký vyznává právě Bode Miller

Nejstarší nalezené lyže jsou staré dlouhých sedm tisíc let a našly se v severním Rusku poblíž Sindorského jezera. V Číně zase v provincii Sin-ťiang našli v jeskyních dávných Ujgurů deset tisíc let staré jeskynní malby lyžujících lidí.

Lyže jako norský export

Pokud pomineme tyto prehistorické objevy, nejvíce se o rozšíření lyží a lyžování zasloužili Norové. Nejstarší primitivní řezby z Rødøy, které zobrazují lyžaře s jednou tyčkou, se věkem vyrovnají nálezu ruských lyží a není příliš překvapující, že ve Vefsnu v kraji Nordland se našly pozůstatky lyží z doby před pěti tisíci lety. V roce 2014 se dokonce pod ustupujícím ledovcem v pohoří Reinheimen na jihu Norska našla lyže s kompletním koženým vázáním. Na délku měla 172 centimetrů, byla 14,5 centimetru široká a její stáří se odhaduje na 1300 let.

Láska Norů k lyžím se promítla do jejich mytologie – bůh Ullr i bohyně Skaði jsou často zobrazováni během lovu na lyžích – i do dějin, když král Haakon I., zvaný Dobrotivý, během své vlády v 10. století vysílal ke svým poddaným výběrčí daní na lyžích (jinak by totiž bezpochyby příliš mnoho daní nevybral). A zákon, přijatý v roce 1274 Gulatingem, starodávným norským zákonodárným sněmem, hovořil jasnou řečí: „Lyžaři nesmí plašit losy, pobývající na soukromých územích.“

Sjezd do moderní doby

V moderních dobách to byli právě imigranti z Norska, kdo seznámil s lyžemi zbytek světa – ve 30. letech 19. století se objevily první kousky ve Spojených státech (okamžitě získaly přezdívku „norské sněžnice“) a zhruba v roce 1890 přivezli norští dělníci lyže na stavbu železniční trati Buenos Aires – Valparaíso. V roce 1902 seznámil norský konzul v Kóbe s lyžováním Japonce a proslulý polárník Roald Amundsen v roce 1911 dobyl jižní pól… jak jinak než na lyžích.

V dřívějších dobách byly lyže jednou z pomůcek pro úspěšné přežití a sloužily hlavně lovcům a samozřejmě vojákům. Sportovního využití se jim dostalo až ve druhé polovině 19. století; o soutěži v lyžování, která se konala 19. března 1843 poblíž norského Tromsø, vyšla zpráva v místních novinách.

Bitva materiálů

lusti-l50Lyžování postupem času nabíralo čím dál větší popularitu a obrovsky mu pomohl nástup televizního vysílání. Díky němu jste mohli v pohodlí obýváku sledovat, jak se z kopce řítí šílenci bez pudu sebezáchovy – ať už během závodů Světového poháru, nebo na olympiádě. Snad největší boom zažilo lyžování v Japonsku, kde postupem času – a hlavně po Zimních olympijských hrách v Sapporu v roce 1972 – propadly lyžování miliony Japonců (statisticky se číslo pohybovalo kolem stěží uvěřitelných 20 % celkové populace včetně kojenců a důchodců!).

Zlaté lyžařské časy mezi lety 60. a 90. také byly bojištěm materiálů – bylo jasné, že špičkové lyžování nedokáže přežít pouze díky celodřevěným lyžím, a masivní výroba plastů zasáhla i do vývoje vybavení, jako jsou boty, tyčky, vázání a prakticky všechno ostatní, co si člověk s lyžováním spojuje. Tato bitva vlastně nikdy neskončila a díky pokroku ani skončit nemůže, protože vždy bude kam pokračovat. Chcete to nejlepší, v čem se můžete pustit ze svahu?

skiing-party-1890 Bombarďáci svahů

Pokud vám imponuje výhradně perfektní sportovní propracování a toužíte po tom, aby vám všichni záviděli dokonale profesionální jízdu, je pro vás značka Bomber Ski to pravé ořechové. Chcete důvod? Tady jsou hned dva – Bode Miller a Marc Girardelli. Tuto dvojici ambasadorů tvoří lidé, kteří velice dobře znají hodnotu vlastního jména a nepropůjčili by ho jen tak nějakým lyžím.

plachtaV čem tedy spočívá podstata úspěchu Bomber Ski? Jsou to extrémně přesné a technicky dokonale vyladěné lyže, které ručně skládá ze švýcarského dřeva tým odborníků v italských Alpách. A přes všechnu tu techniku jsou stavěné tak, aby na nich dokázal jezdit skutečně každý – vítězem Světového poháru počínaje a víkendovým jezdcem v pomalém prašanu konče. A je docela možné, že z vás Bomber Ski dokážou udělat daleko lepšího lyžaře – společnost se přece nestala oficiálním dodavatelem reprezentačních týmů Kanady a Spojených států jen tak omylem…

Luxus v každém ohledu

Společnost zai nepatří k tradičním výrobcům lyží, jako například Fischer, Head nebo Elan. Ve skutečnosti jde o dítě lásky švýcarského designéra Simona Jacometa, který (kromě toho, že pracoval jako technický trenér švýcarského lyžařského týmu) si udělal jméno prací pro Salomon či Völkl, až se nakonec rozhodl, že radši bude pracovat sám na sebe, a v roce 2003 založil zai. Pro Jacometa jde o návrat domů – obrazně i doslova, protože jeho společnost sídlí v malém městečku Disentis v kantonu Graubünden.

bomber-ski-luxury-skis-that-perform-on-the-slopes-3Simon Jacomet se rozhodl, že do svých návrhů zahrne kromě špičkových materiálů a technologií také svou lásku k architektuře, zenové filozofii a bojovým uměním. Chtěl stavět lyže propracované a zároveň jednoduché – lyže pro všechny. A rozhodně se mu jeho úmysl podařil tak dobře, že se na něj obrátili věhlasní britští stavitelé luxusních vozů z Crewe a vznikly lyže „zai for Bentley“. Dokonalá ukázka detailní práce, úzkostně přesných proporcí, ručního zdobení a jen těsně pod povrchem technologická vyspělost, jež spočívá v reaktivním zaobleném designu se zónami ohybu, které se dokážou plynule měnit, takže umožňují naprosto přesné otáčení bez ohledu na to, zda jedete po svahu carvingovým, nebo driftingovým stylem. Jízda je za všech okolností plynulá, stabilní a zároveň bleskově rychlá.

Horní hranu zdobí mřížka, která jasně odkazuje na mříž chladiče luxusních sportovních vozů Bentley, zároveň lyži zpevňuje a rozkládá napětí při jízdě na větší plochu – na špičce přitom mají šířku 130 mm, takže je to opravdu velká plocha – a mění dávno známý tvar v nadčasovou designovou lahůdku. K tomu si přičtěte ručně šitý vak a karbonové hole s koženými rukojeťmi, zdobenými logem Bentley. Zima nikdy nevypadala lépe.


A co lyžaři v CIMEXU?

  1. Kdy jste poprvé stál/a na lyžích?
  2. Jaká je vaše oblíbená lyžařská destinace (a proč)?
  3. Dáváte přednost sjezdu, nebo jízdě na běžkách?
  4. Co je pro vás nejdůležitější součást lyžařského vybavení, bez které by zážitek na sněhu nebyl to pravé ořechové?

kulova_anketaPetra Kůlová, marketingová ředitelka

  1. Ve čtyřech letech.
  2. Sölden, Rakousko. Mají tam super upravené a dlouhé sjezdovky.
  3. Sjezdu.
  4. Sportovní přezkáče a samozřejmě lyže.

Martin Kaleta, ředitel Arridere

  1. kaleta_anketaNa lyžařském výcviku v 6. třídě základní školy.
  2. Nemám oblíbenou, spíše se snažím jezdit pokaždé jinam. Obecně ale preferuji Itálii.
  3. Sjezdu! Rychlému sjezdu. Ale běžky jsou na sjezdovce taky legrace.
  4. Lyžařské boty? Mimo vybavení pak úplněk při nočním lyžování bez světel a bombardino na odvahu.

kosnar_anketaMiroslav Kosnar, generální ředitel

  1. Ještě jsem neuměl chodit a už jsem stál na lyžích. Nikdy jsem se ale naštěstí nerozjel.
  2. Nemám žádnou, mám to rád všude tam, kde je dostatek sněhu a kopce dávají smysl 🙂
  3. Sjezdu, na běžkách jsem měl vždycky pocit, že mně tam něco utíká, že ztrácím čas a nestihnu pořádně využít koupenou permanentku…
  4. Lyže. Uvědomuju si to vždycky, když v prašanu ztratím lyži, kterou nějakou dobu hledám, a kladu si otázku „Co když ji nenajdu a budu se muset brodit sněhem pěšky?“ U snowboardu se toto naštěstí nestane, tam je to jenom větší dřina se z toho hlubokého sněhu dostat ven… Proto rada zní: nepadat, nezastavovat, neodpočívat, jet!

Vítejte v Krkonoších!

Přestože v Krkonoších existují ideální podmínky na jakýkoli pohyb v průběhu celého roku, zima je tu vždy nejlepší a také nejtradičnější. Díky dlouholetým zkušenostem také místní hotely umí svým hostům nabídnout sněhové vyžití na všech možných úrovních.

sklar_hotelChcete vyrazit do Harrachova, chcete si užít skvělou péči a zároveň vás lákají běžky? Doporučujeme Orea Resort Sklář, který najdete jen pět minut pomalé chůze od centra Harrachova a který vám kromě 171 pokojů nabídne vlastní wellness centrum. O kulinářské zážitky se postará restaurant Bella Vista Club a après ski zážitky najdete v Jack Danielʼs baru s krbem.

A lyžování? Vzhledem k tomu, že Krkonoše patří k nejvyhledávanějším běžkařským lokalitám, vás nepřekvapí rozmanitá nabídka tras na webových stránkách resortu – na výběr dostanete z osmi tratí různé úrovně obtížnosti, které vás provedou po překrásném okolí. Můžete si vybrat, zda chcete vidět pramen Labe, Mumlavský vodopád, nebo Čertovu horu.

horal_hotelJestliže raději zvolíte klidnější pobyt stranou civilizace a Harrachov vám připadá příliš živý, nemůžete sáhnout vedle při výběru Orea Resort Horal Špindlerův Mlýn (obr. 02). Od centra Špindlerova Mlýna je vzdálený 1,5 km a vše je dostupné autobusem, který staví přímo před hotelem. Ubytování poskytuje 164 pokojů, hlad zaženete hned ve dvou hotelových restauracích – Panorama (s úžasným výhledem) a Ski. Zábavu najdete ve Snowboard Baru. Pro děti jsou připravené animační programy.

Ultraluxusní kombinace ručně montovaného britského vozu, ručně sestavovaných lyží a ručně šitých kožených potahů tyček – lépe (a dráž) už to nepůjde
Ultraluxusní kombinace ručně montovaného britského vozu, ručně sestavovaných lyží a ručně šitých kožených potahů tyček – lépe (a dráž) už to nepůjde

NAPSAT KOMENTÁŘ